Als u zich oriënteert op een nieuw intern transportmiddel zoals een heftruck, ziet u de term ‘Stage V’ waarschijnlijk weleens voorbij komen. Wat betekent die term nou eigenlijk en waarom is het van toegevoegde waarde voor mijn heftruck? Dat leggen we u hier uit.
Wat betekent ‘Stage V’?
Stage V is een Europese normering die betrekking heeft tot de hoeveelheid emissie die de motor in de machine uitstoot. De Stage V normering heeft om precies te zijn betrekking op de uitstoot van CO, HC, NOx en roetdeeltjes. Voldoet de motor aan de Stage V normering? Dan stoot hij dus niet meer emissie uit dan is toegestaan volgens de laatste Europese normering.
Sinds 2019 geldt de Stave V normering als nieuwe Europese emissienorm voor machines die niet op de weg worden gebruikt waaronder dus ook alle motoren voor intern transport. De wetgeving rondom deze normering is sinds de invoering van Stage I in 1997 langzaamaan steeds strenger geworden. Als u een nieuw intern transportmiddel uitkiest, dient u hier dus rekening mee te houden.
Uiteraard is de Stave V normering niet van toepassing op elektrisch intern transport. Heftrucks met aandrijving door lithium-ion batterijen of loodzuur batterijen stoten sowieso geen emissie uit.
Motor met Stage V stoot minder emissie uit
Voldoet de motor in uw heftruck aan de Stage V normering? Dan stoot deze minder emissie uit dan zijn voorgangers. Dit vertaalt zich met name naar minder roetdeeltjes in de uitgestoten lucht. Om een motor te laten voldoen aan de Stage V normering is het bijna altijd noodzakelijk een deeltjesfilter te plaatsen naast selective catalytic reduction (SCR) en diesel oxidation catalyst (DOC). De complete motorgroep wordt hierdoor omvangrijk en wat aanvankelijk een uitdaging was voor machinebouwers. Toch zijn de meeste motorbouwers erin geslaagd hun motorgroep zo compact mogelijk te houden, zonder in te boeten op de kracht en betrouwbaarheid van de motor.
Ook Heli Heftrucks, producent van betrouwbare én betaalbare interne transportmiddelen, is hierin geslaagd. Door te kiezen voor een Stage V heftruck van Heli maakt u dus de slimste keuze voor het milieu en uw kostenpost.
Diesel heftruck met Stage V? Of liever een elektrische heftruck?
Bent u op zoek naar een nieuwe heftruck? Als u een heftruck op diesel of LPG zoekt, dient u de Stage V normering in acht te nemen. Als u voor de meest duurzame optie wilt gaan is het echter een goed idee om u eens te verdiepen in de voordelen van elektrische heftrucks. In de beginjaren van elektrisch intern transport gold dat deze aandrijving niet krachtig genoeg was voor het zware werk. Door de jaren heen zijn deze modellen echter volledig doorontwikkeld. Elektrische heftrucks doen in capaciteit en betrouwbaarheid op dit moment zeker niet meer onder voor alternatieven met diesel of LPG-aandrijving.
Twee typen elektrische heftrucks
Frencken Handel en Service levert elektrische heftrucks met twee soorten accu’s: de uitvoering met loodzuur batterij en de variant met een lithium-ion accu. De loodzuur batterij, ook wel tractie accu genoemd, staat al decennia lang bekend als betrouwbare energiebron voor intern transport in gesloten ruimtes. Doordat grote producenten fors hebben ingezet op de doorontwikkeling van lithium-ion batterijen, vormt ook deze energiebron nu een zeer stabiele basis voor uw intern transport.
Voordelen lithium heftruck t.o.v. een loodzuur heftruck
Een heftruck met lithium-ion batterij heeft twee grote voordelen ten opzichte van een heftruck met loodzuur accu:
Tussentijds laden is geen probleem
Een loodzuur batterij moet tot 80% zijn leeg gereden voordat hij opnieuw wordt geladen. Ook niet verder dan dat, want anders kan er schade ontstaan aan de onderdelen in de accu. In de praktijk blijkt dat een hoop medewerkers deze regels nog wel eens vergeten. Zonde, want tussenladingen halen de capaciteit van de accu naar beneden. De machine wordt minder krachtig en de accu moet vroegtijdig vervangen worden.
Bij een heftruck met lithium-ion batterij zal dit probleem zich niet voordoen. Deze kunt u gerust tijdens de koffiepauze even aan de oplader hangen, waarna de accu er weer tegenaan kan.
Bijvullen met accuwater is niet nodig
Wat accuwater niveau bij een loodzuur accu moet na iedere laadbeurt worden gecontroleerd. Dit waterniveau mag niet te laag en niet te hoog zijn. Beide afwijkingen veroorzaken schade aan de accu. Deze foutgevoeligheid is te omzeilen door het bijvulproces te automatiseren met een automatisch vulsysteem, maar bij een lithium-ion batterij is bijvullen überhaupt niet nodig. Zo wordt de kans op kostbare fouten dus volledig geëlimineerd.
Frencken Handel en Service: specialist in heftrucks met Stage V normering én elektrische aandrijving
Een lithium-ion batterij heeft geen onderhoud nodig en kan tussentijds worden bijgeladen. Voor veel bedrijven vormt een heftruck met lithium-ion daarom dé oplossing voor efficiënt, veilig en duurzaam werken. Interesse in een elektrische heftruck of een heftruck die voldoet aan de Stage V normering? Neem contact op met Frencken Handel en Service. Dankzij onze expertise en jarenlange ervaring in intern transport kunnen wij u voorzien van deskundig advies en vlotte levering.
Contact
Frencken Handel & Service
Dillenburgstraat 33
Industrieterrein “De Hurk”
5652 AM Eindhoven
T: +31 (0)40 251 73 99
E: info@fhs.nl
KvK: 17062427
Voorwaarden
De producten en diensten van Frencken Handel en Service worden conform de metaalunie-voorwaarden geleverd. Download de voorwaarden
Openingstijden
Kantoor
Maandag t/m vrijdag:
07:30 – 17:00
Zaterdag en zondag:
Gesloten
Werkplaats/magazijn
Maandag t/m vrijdag:
07:45 – 16:15
Zaterdag en zondag:
Gesloten