
Heftrucks vertolken een onmisbare rol in veel bedrijfsprocessen? Net als een gewone auto is een heftruck onderhevig aan slijtage door intensief gebruik. Vaak wegen de gemaakte ‘werkuren’ hierbij zwaarder dan de afgelegde kilometers. Er komt een moment dat u de knoop moet doorhakken. Is de tijd rijp voor een nieuwe heftruck? Of zet u uw geld nog een keer op een professionele service- en onderhoudsbeurt? Wanneer is het verstandig om uw oude, vertrouwde heftruck te vervangen? Graag zetten we een aantal tips op een rij die u helpen om de juiste beslissing te nemen.
Onderhoudsbeurten en keuringen?
De leeftijd van uw heftruck is aan de ene kant een belangrijk criterium. Aan de andere kant is de ouderdom ook niet zaligmakend. Stel dat een heftruck al enkele jaartjes oud is. Als u elk jaar kiest voor een onderhoudsbeurt en een periodieke keuring, dan is de kans groot dat uw heftruck nog levensvatbaar is. Heeft u de onderhoudsbeurten en periodieke keuringen verwaarloosd, dan is dezelfde heftruck waarschijnlijk aan vervanging toe. Kijk tegelijkertijd met een kritische blik naar de reserve-onderdelen. Zijn die nog leverbaar? Hangt er een realistisch prijskaartje aan als u die laat bestellen?
Zichtbare of hoorbare mankementen
Ga bij de vervanging van een oude heftruck niet over één nacht ijs. Er zijn diverse factoren die in dit beslissingsproces belangrijk zijn. Denk aan de kosten van het onderhoud, het vermogen van de heftruck of de inzetbaarheid op diverse klussen in het magazijn. Streep de voor- en nadelen van vervangen of opknappen goed tegen elkaar weg. Vaak geven mankementen het definitieve duwtje in de rug om voor vervanging van uw heftruck te kiezen. Soms liggen die mankementen er dubbel en dwars bovenop: de vorklift beweegt zowel belast als onbelast traag, er zit speling op het stuurmechanisme, het hydraulische systeem lekt of u hoort vreemde geluiden als u rondrijdt. Of nog belangrijker: de veiligheid komt in het gedrang.
Accu, hefkettingen en vorken als graadmeters
Het vermogen van de accu is een belangrijke graadmeter voor de levensvatbaarheid van uw heftruck. Er komt een moment dat de batterij het laat afweten. Zo bestaat de kans dat een opgeladen accu niet meer toereikend is voor een zogenoemde bedrijfsshift. U heeft het gevoel dat de heftruck meer aan de oplader hangt dan dat hij laadt en lost. U kunt een gemiddelde tractiebatterij plusminus 1.500 keer laten opladen en ontladen bij een normaal gebruik. Het is cruciaal om de hefkettingen te controleren op slijtage en eventueel te vervangen. Ook de dikte van de vork is een belangrijke graadmeter. Als een heftruckvork minder dan 90% van zijn oorspronkelijke dikte over heeft, is het tijd om in te grijpen. Controleer de voorzetapparatuur ook regelmatig op scheurtjes of bramen. Een klein scheurtje kan ook het begin van het einde inluiden.
Kosten-/batenanalyse
Soms is het verstandig om een kosten-/batenanalyse te maken van de heftrucks die u inzet. Reken uit of laat uitrekenen wat een oude heftruck kost in vergelijking tot een nieuwe heftruck. Het gebruik van analyse- en simulatiesoftware is hierbij een beproefde manier om het logistieke proces binnen uw bedrijf in kaart te brengen en te verbeteren: zowel qua efficiëntie als qua vaste en variabele kosten. Als de kosten voor reparatie, storingen, onderhoud en keuringen van een individuele heftruck de pan uitrijzen, gaat er dankzij deze analyses automatisch een belletje rinkelen. Het moment is aangebroken om uw oude heftruck te vervangen door een ander of een nieuwer model.
Kopen of huren?
Kiest u voor vervanging van uw oude heftruck, dan leiden er meerdere wegen naar Rome. Wordt het een elektrische heftruck of gaat de voorkeur uit naar een model met een verbrandingsmotor. Zowel bij de koop als de huur van beide modellen is het interessant om een onderhoudscontract af te sluiten. De inzetbaarheid van uw heftruck is hierbij doorslaggevend. Als er een kink in de kabel optreedt, kunt u terugvallen op ‘vervangend vervoer’. Bij een leasecontract heeft u bovendien een prima inzicht in de maandelijkse kosten, zeker als u de kosten uitspreidt over een langere periode.
Nieuwe of tweedehands heftruck?
Blijft er nog een optie over: een nieuwe heftruck of een occasion? Vanzelfsprekend is een tweedehands heftruck goedkoper dan een nieuwe heftruck. Voor sommige occasions geldt dat ze als nieuw zijn. Soms is goedkoop ook duurkoop. Laat u dus goed voorlichten om de spreekwoordelijke ‘kat in de zak’ te voorkomen. De experts van Frencken Handel en Service staan u graag met raad en daad terzijde om de juiste keuze te maken. Lees onze adviezen in het blog ‘Tips voor het kopen van een tweedehands heftruck’. Of maak een afspraak. Vul het contactformulier in of neem via (040) 251 73 99 contact met ons op.
Contact
Frencken Handel & Service
Dillenburgstraat 33
Industrieterrein “De Hurk”
5652 AM Eindhoven
T: +31 (0)40 251 73 99
E: info@fhs.nl
KvK: 17062427
Voorwaarden
De producten en diensten van Frencken Handel en Service worden conform de metaalunie-voorwaarden geleverd. Download de voorwaarden
Openingstijden
Kantoor
Maandag t/m vrijdag:
07:30 – 17:00
Zaterdag en zondag:
Gesloten
Werkplaats/magazijn
Maandag t/m vrijdag:
07:45 – 16:15
Zaterdag en zondag:
Gesloten